vrijdag 18 juli 2014

pruimenmoes...

De natuur blijft een bron van verbazing, neem nou de pruimen.... 
Ik overdrijf niet als ik zeg dat de helft van onze tuin niet te gebruiken is, omdat daar pruimenmoes ligt te gisten en er een af en aan vliegen is van bijen, wespen en meer van dat soort beestjes!
Als de eerste pruimen vallen, ben je blij en komen de jampotten te voorschijn, maar na 10 potten op je ijskast, realiseer je je, dat er ook nog eens zoveel gele pruimenjam gemaakt moeten worden en dat 10 een mooi aantal is! De rest geven wij terug aan de natuur en nu hopen dat de wespen en slakken snel door eten, zodat de tuin weer te gebruiken is als wij terug zijn in Noroy!

5 opmerkingen:

Supergoof zei

zeer herkenbaar van toen ik zelf nog op het Hollandse platteland woonde, in een dorpje aan de IJssel, met 6 prachtige geiten in het weitje achter de boomgaard.
Wat hadden we veel wespen, die zaten te smikkelen van de pruimen, en appels die op de grond lagen, en echt te veel waren. Ik raapte ze dan s'morgens op en mikte ze op de composthoop, anders ging er geheid iemand met z'n blote voeten op staan :o(
Veel plezier betty in het Franse Land!

Mon jardin en ik zei

Wat een enorme hoeveelheid pruimen heb je daar. Onze mirabel heeft het, jammer genoeg, opgegeven. Te oud.
Heerlijk om die potjes te bewaren voor de winter.
Fijn weekend.
Anje

MarianneD zei

Gisteren een kist pruimen gekregen dus de hele ochtend ingemaakt...als laatste een pruimenclafoutis! Nu bezweet maar zeer voldaan....;-)
Heerlijk onder de parasol..het is 35 graden.....Geniet ze daar in het franse!

wilma oud zei

Dit is een luxe probleem, maar ik begrijp het helemaal. Zelf maak ik ook pruimenjam en op een gegeven ogenblik heb je het gehad. Ik heb er ook weggeven en nu staan er nog 2 potten en begin ik weer opnieuw. Mooie foto's. Groetjes Wilma

Monica zei

Oeps, dat is véééél... maar de jam zal zeker lekker zijn