dinsdag 13 maart 2012

tuinverhalen

Ons franse leven speelt zich vooral buiten af, in de tuin. Dat is dan ook een belangrijk deel van de lol van het hebben van huisje à la campagne. Een beetje spitten, zaaien en oogsten...
Dit klinkt wel iets te eenvoudig, 'hier' hebben wij een tuin ter grote van een postzegel (5 x 6 m). Dat is wel een beetje bij te houden, zeker als je daar de stenen van het terras aftrekt!
'Daar' is de tuin groot en dan is er ook nog het voetbalveld annex moestuin!  Op de foto is goed te zien hoe schuin alles loopt. Van tuin naar tuin zijn muurtjes en trappetjes gemaakt. En overal terrasjes, voor de eerste zonnestralen tot de laatste en een schaduw plekje onder de kersenbomen tegen te veel zon!
De tuin was vooral brandnetel en verwilderde frambozen, toen wij er de eerste keer doorheen slopen om de achterkant van het huis, dat nog niet van ons was, te bekijken.
En ik had echt geen groene vingers, wist nauwelijks welke bomen er stonden, maar gelukkig was daar de franse buurvrouw!
Als zij door onze tuin liep, trekkend aan onkruid, waarvan ik nog dacht dat het leuke bloemetjes waren, kreeg ik allerlei tips. Zij was onze lieve steun en toeverlaat en genoot ervan dat de tuin weer werd onderhouden. Naast goeie adviezen, kwamen er ook veel stekkies, zoals de primulaatjes.
Na al die jaren hebben wij een heel veld vol paarse bloemetjes, als herinnering aan haar!

14 opmerkingen:

Lida zei

Zo dat is echt een serieuze tuin! Maar wat een heerlijk plekje! Heb je ook groentes in je tuin of zijn het allemaal bloemen? Groetjes
Lida

Mon jardin en ik zei

Dat op en aflopen herken ik, net als de muurtjes en trappetjes.Mijn schaduw is onder de mirabellenboom.Ook wij vonden een verwaarloosde tuin maar de buren vertelden dat de vorige bewoonster(en die was er toen al ruim 10 jaar niet meer) een heel mooie bloementuin had.Daar heb ik dus mijn best op gedaan om die in ere te herstellen.
Volgende week zijn we er weer en zijn we dus ook de hele dag buiten. Heerlijk hè. Veel plezier.
Anje

Lupineke zei

Ooh, mag ik even van jaloersheid van mijn stoel vallen?! Wow, wat een geweldige tuin, echt super!! Het is wel altijd veel werk, maar het geeft ook zo ontzettend veel voldoening! Lief die bloemetjes als herinnering aan jullie buurvrouw, mooi, dit zou ze vast geweldig gevonden hebben! Groetjes Lupineke

Grietje zei

Zo...dat is nog eens een TUIN....mooi hoor.
Leuk dat je zo'n leuke herinnering aan je buurvrouw heb in de vorm van een heel mooi plantje.

Prettige dag,
Groetjes Grietje

Rosabears zei

Wat een werk maar oh wat mooi.
Fijne dag,
Marja

Trudy zei

Mooi zeg! En fijn dat je zo'n steun en toeverlaat had!!

Homemade Home zei

Zooo wat een mooie stek, een hoop werk dat wel,maar wel leuk werk!!
Groetjes Nelly

Miranda zei

Niet alleen een prachtige tuin om in te werken, maar ook om van te genieten ;)) Een geweldige plek!

Groeten, Miranda

mieke zei

Een hele mooie tuin en zo lekker groen.

Fort lapin zei

Ohhh ik ga eens lekker rond snuffelen op je blog!! Ziet er heerlijk uit!!

Ik ga je volgen hoor!! Lieve groet Peet

La Maison en Wonderboom zei

Bedankt voor je reactie bij mij en welkom, Leuk!!
Ik heb jouw blog van A tot Z gelezen en ik heb genoten, ik ga je volgen dan mis ik niets.
Jullie hebben een heerlijke tuin zo te zien.

Groet
Hermine

Ans zei

Hallo Betty

Wow ! wat een prachtige tuin.
Heb al wat bij je rondgekeken,moet dat nog zorgvuldiger doen en ik ga je volgen.
Mijn complimenten met je mooie blog.

Groetjes Ans

marcella zei

heerlijke tuin, ik krijg zo zin om naar frankrijk af te reizen..of om in de eigen tuin thuis te gaan werken. Ik denk dat het voor vandaag het laatste wordt :)

Maria zei

Heerlijke tuin heb je! Leuk ja, al die primulaatjes die ieder jaar weer opkomen.
Groet,
Maria