dinsdag 14 februari 2012

in de sneeuw

Dit weekend gaan wij weer naar ons franse huis. Daar is wel enige moed voor nodig, want het is er nog flink koud. En het nadeel van een huis met heel dikke stenen muren is, dat het lang duurt voor de houtkachels de kamers weer op een beetje 'normale' temperatuur krijgen.
Bij binnenkomst is het rond de nul graden, het eerste gaat het grote kachel in de keuken aan. Nog voor de auto leeggehaald is, hoor ik hem al loeien. De volgende houtkachel in de woonkamer wordt aangemaakt en daarna gaat als een speer de elektrische deken aan op het schone bed, met heel veel dekens en quilts erboven op!
De stenen keukenvloer (die 150 jaar geleden is gelegd) blijft het langste koud. Laarzen met bont zijn ook geen luxe in dit ijspaleis.....
En terwijl het huis zich opwarmt, gaan wij een flinke wandeling maken. Dan weten wij weer waarom wij dit doen, het uitzicht en de stilte! Thuis wacht een iets warmer huis en een heerlijk warm bed!

13 opmerkingen:

martine zei

Kom je die schaapjes tegen als je wandelt?
Dan wil ik daar ook wonen.

Lupineke zei

Oh, wat een werk moeten jullie verrichten op het huis weer een beetje op temperatuur te krijgen! Tja, vroeger werden deze huizen natuurlijk permanent bewoond, zodat het er nooit zo koud werd als jij beschrijft! Ik wens je een heel fijne tijd toe, en heerlijk dat je ons laat meegenieten! Groetjes!!

Lida zei

Oh wat heerlijk dat jullie daar weer van kunnen gaan genieten en dan heb je dat beet Spartaanse begin er vast graag voor over! Veel plezier in La Douce France! Groetjes
Lida

christine zei

heel veel plezier in de frankrijk.
jammer dat je hem niet al van tevoren kan aan laten maken die hout kachels . geniet van het weekend .

christine

Monica zei

Oh, dus jullie gaan nu dus écht, leuk hoor, Kachels opstoken heeft ook zijn charme.. :-) Goede reis en ga lekker genieten

betty prins zei

@Martine, ja die schapen kom je altijd tegen. Zij willen graag buiten zijn, met hun dikke vacht ook geen probleem. In het voorjaar worden ze geschoren op het dorpspleintje.

Maria zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Maria zei

Heerlijk hoor een huisje in Frankrijk op het platteland. Wij hebben een tijdje in de Bourgogne gewoond, nu weer in Nederland. Maar ik heb heimwee....misschien toch weer een tweede huisje...
Ik ben sinds kort aan het quilten, zie mijn blog bij de 24e jan. mijn eerste quilt!
Leuke blogs heb je,
hartelijke groet,
Maria

mieke zei

Succes, sterkte en toch veel plezier.

Willy zei

Aan het eind van het berichtje voelt het gelukkig al een stuk warmer dan aan het begin.
Fijne tijd in Frankrijk!

Evelyne zei

Ja, dat sjouwen met hout heeft ook zijn charme!! Heerlijk de kachels die dan snorren. Van het lopen kreeg je het ook wel een beetje warm en dan bij thuiskomst zegt het huis weer welkom met zijn warmte.
Geniet weer van jullie verblijf in Frankrijk!
lieve groetjes, Evelyne

Evelyne zei

Hebben jullie het fijn in La Douche France?

Ondertussen heb ik je een Award gegeven voor je nieuwe Franse blog en hoop dat veel mensen je verhalen gaan lezen!

Lieve groetjes, Evelyne

Evelyne zei

Ik vergeet te zeggen dat je even op mijn blog kunt lezen, wat je ermee kunt doen.

Fijne tijd en geniet ze, liefs Evelyne