woensdag 8 februari 2012

maretak

Als het zo koud is op ons franse platteland (dat eigenlijk helemaal niet plat is, maar dat terzijde...), is een flinke wandeling maken heerlijk. Een soort 'wintersportvakantie' gevoel krijg je van al die sneeuw.
De omgeving, die voor ons zo bekend is, ziet er ineens anders uit. De bomen zien er kaal en vreemd uit met al die maretak erin. Het zijn grote struiken geworden, die als parasieten aan de boom groeien. De vogels eten de witte besjes, die zullen niet klagen, maar voor de boom betekent het soms zijn einde.
Toen wij ons huis kochten, hing aan iedere deur een bosje maretak.
Volgens de dorpsbewoners brengt het geluk, ik weet niet of de bosjes er al die 25 jaar, dat het huis leeg stond, al hadden gehangen of dat het speciaal voor de nieuwe bewoners was gedaan... Ik denk het laatste!

4 opmerkingen:

marcella zei

mooi zijn ze. Als wij rond kerst in de Elzas zijn hangt er bij ons ook bij aankomst een bosje aan de deur, een hartelijk welkom en een mooie 'thuiskomst' vind ik dat. denk je er wel aan om af en toe even stil te staan onder je maretak als je lief net langs wandelt ;)

Lida zei

Ik denk dat jullie het geluk hebben terug gebracht in jullie huis en dat de buren dat wilden vastleggen met deze mooi maretakken!
Fijne wandelingen, groetjes
Lida

Lupineke zei

Wat een mooi gebruik, ik ken eigenlijk de maretak alleen vanwege de speciale kerstbetekenis...! Afgelopen zomer in Zuid-Limburg hebben we veel maretak gezien, prachtig al die bollen in de bomen. Zeker nu het winter is zijn ze erg opvallend, mooi!

baukje zei

Leuk dat je op mijn blog reageerde. Ik woon nu 7 jaar permanent hier , in de Indre,(36) en ben hier erg gelukkig. het leven op het Franse platteland is rustig, zeker in de winter.... Ik heb hier 1 klein boerenhuisje waarin ik woon, 1 nog kleiner huisje dat is het kantoor van mij partner, die in Ned woont maar hier regelmatig is, en verder een enorme grange en nog wat bouwsels. Ik heb twee ezels, kippen een hond en een poes, dus ook in de winter is er wel het een en ander te doen. Zoals de afgelopen weken een paar keer per dag het ijs in de waterbak van de ezels kapothakken. Groeten van Baukje