woensdag 4 april 2012

de klompenmakerij

Ieder huis in ons franse dorp heeft wel een naam. Sinds heel kort hebben wij huisnummers gekregen, maar vroeger wist iedereen welk huis je bedoelde, als je het had over 'la saboterie'.
In ons huis woonde vroeger de klompenmaker van het dorp, zijn gereedschap stond in zijn werkplaats (wat wij nog het klompenhok noemen en waar mijn geborduurde gordijntje voor de deur hangt, zie vorig logje). Wij vonden klompen, die nog niet af waren en op de muur stonden de verschillende maten geschreven.
In de hoek een kacheltje, waar de houtsnippers in gingen, zo bleef hij warm en maakte zijn klompen.
De klompenmaker had drie dochters en daarvoor maakte hij laarsjes. Dat idee vind ik zo lief, de moeite die hij deed om zijn dochters mooi naar school te laten gaan. Ik zie ze al lopen in hun lange rokken en zwarte hoge laarsjes. Of het echt comfortabel was, vraag ik mij wel af, maar na 90 jaar zien alle laarzen er misschien wel zo uit.
Dit laarsje vonden wij in de stal, net als erg veel andere zaken. In de loop van de jaren is er al heel wat opgestookt (weg met de houtworm) of weg gegooid (wij zijn geen museum..), maar dit laarsje kan ik niet wegdoen.

11 opmerkingen:

Lida zei

Nee natuurlijk gooide je dit niet weg, het is samen met die klompen de doorgegeven ziel van het huis! Nu straks zullen jullie er ook sporen in achterlaten en die zullen bouwen aan de ziel van het huis, dus het is niet jullie stempel maar de restjes die je eens achterlaat!
Geniet van dit bijzondere huis! Groetjes
Lida

mieke zei

Dit is ook een heel leuk aandenken.
Zou ik ook zeker niet weg doen.
DH zou zeggen " weg met die troep, wat moet je er mee "
Yja je moet en doet er niets mee, het staat ergens.

Ans zei

Wat een mooie vondsten in het huis.
Zeer zeker bewaren inderdaad.
Misschien kun je het gebruiken,om een nostalgisch hoekje te maken.

Groetjes Ans

Supergoof zei

Wat een heerlijk verhaal, zo mooi dat je dat weet van je huis!

Lupineke zei

Wat bijzonder om deze tastbare herinneringen aan het verleden van dit huis en zijn bewoners te bewaren! Prachtig logje...!

Evelyne zei

Wat een leuke histoire!!
Ik zou deze laars ook niet weg doen, die hoort bij het huis.
Fijne dag, Evelyne

Mon jardin en ik zei

Wat leuk dat je zoveel weet over het huis. Dat laarsja kan dus echt niet weg.
In ons huis woonde een lijstenmaker en op zolder lag, en ligt, nog heel veel hout. Er stonden ook nog een aantal spiegels maar daar zat zo erg het weer in dat ze zelfs in de tuin onbruikbaar waren.Wij hebben ook geen huisnummers maar iedereen weet wie waar woont.Wel jammer dat dat verloren gaat nu er toch huisnummers komen.
Fijn paasweekend.
Anje

josé zei

Wat leuk dit verhaal, ik vind dat de laars een mooi plekkie heeft gekregen bij dit leuke raam.

Geniet van heerlijk huis.

Groetjes liefs José

Room Seventeen zei

Hallo Betty, via via kwam ik op je blog terecht.Heb net een blogpost over tweede huizen in Frankrijk gemaakt en kwam op internet een mooie foto ( oude muur met tuinbankje) van je tegen. Helemaal leuk dat ik je gevonden heb, ik ga je volgen !

carina zei

Hmmm super zon hangmat. Niet weg doen totdat je er door heen zakt! Heerlijk genieten zo te lezen groet carina vanuit nederland....

Stephanie De Groot zei

Leuk verhaal dit ! overigens, last hebben van houtworm is erg vervelend, gelukkig is hier een geweldige oplossing voor: klik op de link en zie het voor jezelf: houtworm begassen
Groetjes !