maandag 23 april 2012

de oude hangmat

Na twee weken werken in de tuin en een plafond verven, zijn wij nu weer voor een weekje in het kille Holland. Niet dat het franse klimaat veel beter was, maar toch merk je er daar iets minder van. De kachels stookten er flink wat hout door, wat is dat toch een heerlijke warmte en zodra het droog was, waren wij buiten bezig.
De tuin is op orde gemaakt, aardappels gepoot en al heel veel zonnebloem zaad verspreid.
Ja, ik blijf optimistisch en zie de tuin al zonovergoten, vol bloemen. De hangmat aan de kersenboom hangend en wij, lui en bruin, genietend van de rust en een wit wijntje....
De hangmat is 30 jaar geleden gekocht, tijdens een kampeer vakantie in Zuid-Frankrijk en is altijd het symbool geweest voor zomers vol zon. Tot wij ons franse huis kochten, hing hij op zolder aan de balken om het vakantiegevoel vast te houden.
En nu hangt hij alweer 16 jaar tussen de kersenbomen in de franse tuin. Het was één van de eerste dingen die ik deed, in de verwilderde tuin meten of de bomen ver genoeg van elkaar stonden om de hangmat ertussen op te hangen.
Iedereen heeft er in gelegen, geslapen of gespeeld; het is een hangmat met een geschiedenis en die willen wij niet kwijt. Maar ja..., de stof is aan het vergaan, het weer zit erin en de hangmat was vorig jaar al afgedankt. Er is een nieuwe voor in de plaats gekomen (een blauwe) en toch.., toen ik hem deze week zag liggen kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen.
Met wat lappen heb ik de grootste gaten hersteld en als wij heel voorzichtig met hem omgaan kan hij misschien nog een jaartje mee, in een rustig hoekje van de tuin.


10 opmerkingen:

Mon jardin en ik zei

Een hangmat is echt zomer! In mijn tuin heb ik jammer genoeg geen bomen die zo staan dat er een hangmat tussen kan.De mijne ligt ergens???? Geen idee waar die is gebleven.Wat is het koud en nat.
Dromen dus van wat er nog allemaal aan warmte komt.
Anje

Ans zei

Een hangmat met een geschiedenis dus.
En als de dag komt,dat het echt niet meer gaat,dan bewaar je hem toch gewoon,als herinnering aan die mooie dagen.

Groetjes Ans

Trudy zei

Oh dat ziet er lekker relaxed uit zeg, op de foto! Ik heb geen plek voor een hangmat (nou ja, plek zat maar geen 2 bomen op die afstand...) maar wij hebben een hangstoel. Ook niet gek hoor! Hij hangt bij ons op de slaapkamer en onder het afdak buiten heeft Jan een haak gemaakt zodat ik 'm verplaatsen kan als ik wil. Prima toch??

betty prins zei

@Trudy, ja naar zoiets ben ik ook opzoek, lijkt mij heerlijk in de tuin, maar ook in huis!!

Maria zei

Heerlijk die hangmat, in Frankrijk hadden wij er ook eentje hangen tussen de bomen...
Hier inderdaad kil, maar hopelijk gaat het beter worden...waar zitten jullie precies in Frankrijk? Morvan?
Groetjes,
Maria

mieke zei

Heerlijk toch ?
Kun je tegen de versleten hangmat, niet een hele nieuwe naaien, aan de onderkant dus.
Succes met de tuin enz enz.

Lida zei

Herinneringen ja die kleven daar aan en die kleven ook aan jou, fijn dat je hem nog een jaartje bewaart! Groetjes
Lida

Lupineke zei

Mooi, die herinneringen...! Wij hebben jaren een zithangmat gehad, die midden in de kamer hing.. heerlijk!! De kinderen waren er dol op, en er is ongelofelijk veel in gespeeld. De haken hangen er nog, daar krijgen we wel eens opmerkingen over ;)!

Nicole Orriëns zei

Wat ziet dat er heerlijk uit zeg! Ik moet nog een hangmat kopen.

Huisvlijt

Evelyne zei

Mooi zo'n hangmat met herinneringen, ik zou hem ook niet weg kunnen doen.
Misschien kun je aan de onderkant gewoon nieuwe stof naaien, zodat hij weer veelvuldig gebruikt kan worden.
Denk er eens over als je er straks voorzichtig in ligt te mijmeren.
Groetjes, Evelyne